صفحه اصلی / آموزش بهینه سازی سایت / تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک
optimizing-content
optimizing-content

تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک

پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از ساده ترین دلایل برای توضیح آن، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت بود. چون گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که آدرس اصلی محتوا کدام بوده و در نتیجه آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. همچنین گوگل نمی تواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه باید رتبه بهتری نسبت به دیگری در نتایج جستجو داشته باشد.

 

یکی از اشتباهات رایج در میان وبمستران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال (rel= canonical) است که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و برخی از صفحات را اشتباها به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث می شود که سیگنال های رتبه گیری در نتایج گوگل میان این صفحات تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

 

با گسترش بازاریابی محتوایی در جهان و ایران به عنوان ابزار کمکی برای سئو سایت، رقابت در تولید محتوا در برخی حوزه ها بشدت بالا گرفته است. حال استفاده نادرست از تگ canonical به معنای این است که شما رقیب خود در سئو شده اید و به تعداد رقبایتان در رسیدن به صدر نتایج گوگل افزوده شده است. با اینکه این نکات تکنیکال سئو ساده به نظر می رسد، اما بسیاری از سایت های مشهور نیز آن ها را به درستی اجرا نکرده و ترافیک ورودی شان از گوگل کاهش می یابد. یکی از عواملی که باعث تشدید ناخواسته محتوای تکراری برای سایت ها می شود، تغییر آدرس سایت از HTTP به HTTPS بود که در ادامه مفصلا در مورد آن بحث خواهیم کرد.

 

7 دلیل عمده وجود محتوا با چندین آدرس URL

وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا اصلا چیز عجیبی نیست. این مشکل می تواند به دلیل اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در درون سایت و یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد. در ادامه ۷ دلیل رایج برای وجود محتوا با چندین آدرس URL ذکر شده است:

آدرس های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3

نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com  و  www.example.com

سایت های بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی‌شان

نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.example.com یا  example.com

تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت

کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایت های دیگر

اجرا کردن سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان

معمولا مشکلات فوق به صورت همزمان برای یک سایت پیش می آید و خطر افت رتبه سایت در گوگل را به دلیل محتوای تکراری چند برابر می کند. بدترین اتفاق وقتی می افتد که صفحه اصلی سایت دارای چندین آدرس URL باشد، برای مثال به صورت زیر باشد:

http://example.com/home

http://www.example.com/ home

https://example.com/ home

https://www.example.com/ home

Untitled-11.png

 

 

چگونه تگ canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در هد HTML سایر ورژن ها قرار می دهید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه  وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.

متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:

http://example.com/page canonical = http://example.com/page

http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page

https://example.com/page canonical = https://example.com/page

https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

 

چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.

 

مشکلات کاربرد HTTP و HTTPS به طور همزمان

تغییر آدرس URL سایت از HTTP به HTTPS کار خوبی است که موجب بهبود امنیت و سرعت سایت شده و از نظر سئو نیز امتیاز مثبتی محسوب می شود. اما مشکل زمانی پیش می آید که سایتی به طور همزمان هر دوی این ها را داشته باشد. حتی در موارد زیادی در تگ canonical سایت ها هر  آدرس با HTTP و HTTPS نیز وجود دارند. این اشتباه عموما به دو دلیل رخ می دهد:

سایت بر روی هر دو آدرس HTTP و HTTPS اجرا می شود و CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت نمی تواند یکی از آن ها را به عنوان آدرس canonical  تعیین کند.

سئوکاران به دلیل رعایت استانداردهای سئو شروع به استفاده از تگ canonical کردند اما نحو صحیح استفاده از آن را نمی دانستند.

راه حل ساده برای رفع مشکل محتوای تکراری چیست؟

یکی از ساده ترین راه ها استفاده از دستور ریدایرکت 301 است، که سریع تر و راحت تر هم اجرا می شود. اما زمانی که استفاده از تگ canonical اهمیت داشته باشد، باید در هر صفحه آدرس URL اصلی را تعیین کنید که کمی زمان گیر و سخت تر است. افرادی که از CMS وردپرس برای سایتشان استفاده می کنند هم با بکارگیری پلاگین wpseo_canonical filter می توانند یکی از HTTP یا HTTPS را به عنوان URL اصلی سایت و زیر دامنه ها تعیین کنند.

رعایت این نکات ساده می تواند سایت شما را از وجود محتوای تکراری ناخواسته رها کند و رتبه سایت‌تان را در نتایج گوگل به راحتی ارتقا دهد.

منبع:ipbfars

سایت های جمع آوری کلمات کلیدی

مفهوم keywords

LSI Keywords چیست ؟

درباره موسوی

مدرس گرافیست طراح و بهینه ساز سایت

این مطالب را نیز ببینید!

سئو

پیوند یکتا و خط تیره

پیوند یکتا و استفاده از خط تیره آموزش بهینه سازی سایت موتورهای جستجو خط تیره …

40 دیدگاه‌ها

  1. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was extremely long)
    so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to
    everything. Do you have any helpful hints for first-time blog writers?
    I’d genuinely appreciate it.

  2. Very good blog you have here but I was curious if you knew
    of any community forums that cover the same topics
    talked about in this article? I’d really love to be a part of group where I can get feed-back from
    other experienced individuals that share the
    same interest. If you have any recommendations,
    please let me know. Many thanks!

  3. You a member of Website? Do you have you tube videos on the topic? I would like to say cool blog! Thx again. I am impressed!

  4. Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your further write ups thanks once again.

  5. I regard something genuinely interesting about your blog so I saved to my bookmarks.

  1. اشتراک ها: اجتناب از خرید نام دامنه های اسپم شده - آموزش بهینه سازی سایت

  2. اشتراک ها: سئو آسان است اگر این کارها را انجام دهید! - آموزش بهینه سازی سایت

  3. اشتراک ها: چرا مردم ایمیل های شما را نادیده می گیرند؟ - آموزش بهینه سازی سایت

  4. اشتراک ها: ۵ اشتباه بزرگ در بازاریابی محتوا - آموزش بهینه سازی سایت

  5. اشتراک ها: بهترین کلمه کلیدی کدام است؟ - آموزش بهینه سازی سایت

  6. اشتراک ها: سئوی ۱۰۰% با پلاگینSQUIRRLY - آموزش بهینه سازی سایت

  7. اشتراک ها: درک بهینه سازی محتوا - آموزش بهینه سازی سایت

  8. اشتراک ها: باور های غلط درباره بک لینک - آموزش بهینه سازی سایت

  9. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت | بهترین کلمه کلیدی - آموزش بهینه سازی سایت

  10. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت|خاصیت doFollow و Nofollow لینک - آموزش بهینه سازی سایت

  11. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت|نحوه کار موتورهای جستجو - آموزش بهینه سازی سایت

  12. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت|توهمی به نام مطلب در سئو! - آموزش بهینه سازی سایت

  13. اشتراک ها: رپورتاژ آگهی چیست و چه مزایایی دارد؟ - آموزش بهینه سازی سایت

  14. اشتراک ها: آموزش سئو فروشگاه اینترنتی - آموزش بهینه سازی سایت

  15. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت|تفاوت SEO و SEM - آموزش بهینه سازی سایت

  16. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت|آنالیزسایت - آموزش بهینه سازی سایت

  17. اشتراک ها: طراحی سایت سفارشی منسوخ شده - آموزش بهینه سازی سایت

  18. اشتراک ها: بهینه سازی سایتهای خبری - آموزش بهینه سازی سایت

  19. اشتراک ها: بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی چیست؟ - آموزش بهینه سازی سایت

  20. اشتراک ها: ایده برای زیبایی سایت - آموزش بهینه سازی سایت

  21. اشتراک ها: ترفند متن مخفی در سئو - آموزش بهینه سازی سایت

  22. اشتراک ها: آموزش بهینه سازی سایت | 200 فاکتور رتبه بندی سایت - آموزش بهینه سازی سایت

  23. اشتراک ها: داستان یک کسب و کار که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد - آموزش بهینه سازی سایت

  24. اشتراک ها: آموزش کامل robots.txt - آموزش بهینه سازی سایت

  25. اشتراک ها: تاکتیکهای ریسکی SEO - آموزش بهینه سازی سایت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *