صفحه اصلی / آموزش سئو / چگونه در کمتر از یک سال فروشگاهی با درآمد ماهیانه ۴۳۰ میلیون تومان بسازیم؟

چگونه در کمتر از یک سال فروشگاهی با درآمد ماهیانه ۴۳۰ میلیون تومان بسازیم؟

 در هفته‌ی گذشته مطلع شدیم که کارآفرینی به نام اریک بندهولز موفق به تاسیس فروشگاه شگفت انگیزی شده که در طول کمتر از یک سال ماهانه ۴۳۰ میلیون تومان درآمد دارد. اریک توضیح داده که این شرکت که Beardbrand نام دارد، دقیقاً به چه شکلی توانسته این به این سطح از درآمدزایی برسد.

ایده برای کار آفرینی برندینگ

راز اصلی او برند سازی بوده است. این کار خصوصاً برای کسب و کارهای مصرف کننده اهمیت فوق العاده زیادی دارد. در نتیجه:

    Beardbrand در کمتر از یک سال از صفر تا سطح درآمد ۴۳۰ میلیون در ماه رسیده است

    نرخ مشتریان تکراری این شرکت از میانگین بازار بیشتر است

    از ۷ هزار مخاطب ایمیلی، ۴۶.۶ درصد آن‌ها را باز می‌کنند و ۱۳ درصد هم بر روی لینک‌ها کلیک می‌کنند

    مشتریان Beardbrand خرسندانه تجربه‌های خود از محصولات این فروشگاه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند

    مشتریان به شرکت گفته‌اند که دلیل خرید آن‌ها ویدیوها و تصاویر مناسب فروشگاه بوده است

با کسب اجازه از اریک، بخش‌هایی از پست او را بر می‌داریم و در ادامه‌ی مطلب با ارائه‌ی توضیحات اضافه‌تر از اهمیت ساخت یک برند خوب با شما سخن می‌گوییم.

کار آفرینی

ابتدا، مزایای ساخت یک برند

    مشتریان وفاداری بیشتری خواهید داشت

    می‌توانید محصولات گران‌تری بفروشید

    بازاریابی زبانی یا دهان به دهان بیشتری خواهید داشت

    ارزش شرکت شما بیشتر خواهد شد

اریک درست می‌گوید. زمانی که کاربران محصولات شما را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند، به کار شما اهمیت می‌دهند. زمانی که دنبال کننده داشته باشید، دیگر چندان نگران قیمت نخواهید بود.

برای مثال صدها تولید کننده‌ی کیس آیپد وجود دارد. اما DODOcase خود را به عنوان تنها شرکتی که کاورهای آیپد ساخت سن فرانسیسکو می‌فروشد، اثبات کرده است. آن‌ها جای پای خود را به طرز هوشمندانه‌ای محکم کرده‌اند و در نتیجه محصولات خود را با قیمت‌های پایین به فروش نمی‌رسانند.

 راه اندازی کسب و کار موفق

بله، زمانی که بتوانید از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید، مردم به نحوی خود را در ارتباط با شرکت شما می‌بینند. مردم محصولی را به اشتراک می‌گذارند که به آن اهمیت می‌دهند، بهتر است امیدوار باشید که این اشتراک گذاشتن به صورت دهان به دهان انجام شود. ساختن برند این امکان را به شما می‌دهد تا بگویید که ارتباط احساسی با مردم چگونه کسب و کار شما را قابل توجه می‌سازد.

درباره‌ی رابطه‌ی مستقیم ارزش شرکت و یک برند خوب حق با اریک است. در حقیقت، تحلیل‌گران اقتصادی روش دقیقی برای اندازه‌گیری ارزش یک برند دارند. این روش «دارایی‌های ناملموس» نامیده می‌شود. دارایی‌های ناملموس به عنوان تفاوت میان چیزهایی که می‌فروشید و ارزش دارایی‌های ملموس شما در نظر گرفته می‌شود. برند بخش بزرگی از قسمت دوم این تعریف است.

داشتن یک برند خوب هزینه دارد. خصوصاً اگر یک شرکت مستقل دارید، مهم است که بتوانید محصولاتی بفروشید که در فروشگاه‌های دیگر پیدا نمی‌شود.

افرادی که از فروشگاه‌های مستقل خریداری می‌کنند به دنبال چیزهای متفاوت هستند. شما نمی‌توانید با فروشگاه‌های بزرگ بر سر قیمت رقابت کنید، پس به سراغ محصولات متفاوت بروید. اگر در فروشگاه‌تان محصولی دارید که تفاوت چندانی با یکی از محصولات فروشگاه Walmart ندارد، چرا یک فروشنده باید اعتبار و راحتی خرید از آن شرکت را رها کرده و از شما خریداری کند؟

از برندتان برای تاریخچه سازی و ثبت محصولات در ذهن مشتریان‌تان استفاده کنید.

تحقیق کنید تا بدانید می‌خواهید چه چیزی باشید

اگر می‌خواهید برند بسازید باید با همه‌ی چالش‌های پیش رو مواجه شوید. آماده باشید و در صورت لزوم با قاطعیت «نه» بگویید. تناقض مرگ یک برند است. وقت زیادی بگذارید تا ببینید که از شرکت خود چه چیزی می‌خواهید.

شما قطعاً نمی‌خواهید در صحبت از محصولات‌تان دودل باشید. وقت بگذارید و تلاش کنید تا دقیقاً بدانید که می‌خواهید چه چیزی بگویید. زمانی که بازاریابی خود را شروع کردید، به همان هدف اصلی بچسبید.

ببینید اریک چگونه Beardbrand را معرفی می‌کند:

ما با Beardbrand واژه‌ی «شهر مرد ریش‌دار» را توسعه دادیم. این واژه درباره‌ی مردی است که به حالت و زیبایی ریش خود اهمیت می‌دهد، و برای زندگی شخصی‌اش برنامه دارد. افراد ریشو همیشه در ذهن مردم مترادف افراد عجیب و غریب، موتور سوار و بی‌خانمان‌ها بوده‌اند. ما می‌خواستیم مردمی که احساس می‌کردند با این برچسب‌ها سازگاری ندارند را متحد کنیم.

سپس، طراحی عالی

برای موفقیت باید توجه زیادی به طراحی و برندسازی داشته باشیم. لوگوی ما ساده و تمیز است. رنگ‌های اصلی ما سیاه و سفید و سپس فیروزه‌ای هستند. ما Tagline (توضیح کوتاه یا شعار) خود را از ابتدای تاسیس جلو و در مرکز فروشگاه قرار دادیم. خوشبختانه من به صورت خود آموخته طراحی بلدم، و بسیاری از طراحی‌هایمان را خودم انجام دادم. اگر این توانایی‌ها را ندارید، باید یک طراح با کیفیت استخدام کنید. برای پیدا کردن چنین اشخاصی از طریق Dribbble، /r/graphic_design، انجمن طراحان شهر خود یا هر جایی که فکر می‌کنید طراحان در آن‌جا باشند اقدام نمایید.

با طراحی که می‌توانید به او اعتماد کرده و با او کار کنید، رابطه‌ی دوستانه برقرار نمایید. باید همه‌ی طرح‌ها (یا حداقل بخش اعظمی از آن) را برای او ارسال کنید تا بخشی از برند شما را شکل دهد. هر طراح استایل مختص به خود را دارد. یک طراح خوب حتی می‌تواند برای ماندن در خط مشی‌های برند به شما و بقیه‌ی افراد گروه کمک کند. انتخاب یک طراح مناسب در استحکام کسب و کار شما نقش زیادی دارد.

یک برند بزرگ به یک طراحی خاص نیاز دارد، نه چیزی که با عجله توسط کسی که برای اولین فتوشاپ را باز کرده است، کشیده شده باشد. فقط هم بحث لوگو نیست، طراح باید قادر باشد تا ظاهر و انتقال حس را در سایت شما در بیاورد. نوع فونت‌ها در بخش‌های مختلف سایت، استفاده از تصاویر شاخص و جذاب، و البته نشان‌ها و بنرها. ابتدا سعی کنید که قالب جذاب و واکنش‌گرا (Responsive) بگیرید و اگر نیاز به تغییرات بیشتری داشتید، حتماً یک کدنویس حرفه‌ای استخدام کنید.

اگر می‌خواهید در فضای فیزیکی برند سازی کنید، پست‌های اخیر ما در رابطه با خرده‌فروشی‌های فیزیکی را بخوانید. این مطالب شامل نکاتی درباره‌ی ساخت نمایشگرهای پنجره‌ای شگفت انگیز و استفاده از نشانه‌های جذاب خیابانی است.

کسب و کار موفق

اکنون، ساخت برند

اول از همه مهم است که حرفتان را با عمل ثابت کنید. یعنی تصویری که می‌خواهید با برندتان آن را ترسیم کنید باید همان چیزی باشد که می‌خورید، می‌نوشید، می‌خوابید و زندگی می‌کنید. باید برند خود را در همه‌ی جنبه‌های زندگی‌تان وارد کنید. یعنی اعمال، کارت‌های تجاری، وبسایت، محصولات، تبلیغات، ایمیل‌ها، بازاریابی و همه و همه باید با یکدیگر انسجام داشته باشند.

این بخش خیلی مهم است، یعنی به جای این که فقط یک محصول بفروشید، یک سبک زندگی عرضه کنید. این روش یک روش بازاریابی خیلی پیچیده است.

کسب و کار چند صد میلیونی

ما دائماً از تاجرانی الهام می‌گیریم که محصولاتی در زمینه‌ی سبک زندگی خود می‌سازند. جس برامپتون بوتیک لباس فروشی Three Little Birds را پس از سفری به بالی افتتاح کرد. او حالا شعبه‌ای در استرالیای غربی دارد.

در آمد میلیونی از اینترنت

علاوه بر این کار کریس تی‌سانگ هم قابل تحسین است که Mindzai را از روی علاقه به اسباب‌بازی‌ها و طراحی خلاقانه شروع کرد. این دو، نمونه‌هایی از کسب و کارهایی هستند که از روی علاقه نسبت به یک سبک زندگی خاص ساخته شده‌اند.

اما خلاصه‌ای از زندگی در تجارت تعریفی است که متضمن Beardbrand شده است. اریک با فروتنی از صحبت در مورد کانال یوتیوب خود طفره می‌رود، ولی همین ویدیوها بخش مورد علاقه‌ی ما از بازاریابی Beardbrand هستند. اریک ویدیوهای جالبی درباره‌ی چگونگی نگهداری و مرتب کردن ریش می‌سازد. در این ویدیوها عشق و علاقه‌ی او به خوبی دیده می‌شود.

و این سطح از تعهد ستودنی است. در حقیقت مردم در شبکه اجتماعی Reddit درباره‌ی این که او با برندش زندگی می‌کند هم پست می‌زنند:

برند سازی

دارایی‌های Beardbrand

در ادامه اریک چند لینک کاربردی برای ارتباط مشتری‌ها و رسانه با برند خود را می‌آورد

برای این که به شما نشان دهیم که چگونه این کار را کردیم، چند صفحه‌ی ساخته شده توسط Beardbrand را ببینید.

  1.     وبسایت
  2.     صفحه رویای ما *فوق العاده مهم
  3.     ویدیوی رویای ما
  4.     یکی از تبلیغاتمان
  5.     کارت‌های تجاری
  6.     PR Kit
  7.     بسته بندی وکس سیبیل
  8.     بسته بندی روغن ریش

راه اندازی فروشگاه اینترنتی میلیونی

هر کدام از این صفحه‌ها به زیبایی نشان می‌دهد که Beardbrand درباره‌ی چیست.

اریک ذکر می‌کند که به طور خاص از صفحه‌ی رویای Beardbrand به عنوان یک صفحه‌ی مهم یاد می‌کند. در آن صفحه چیزهایی در مورد تفکرات و اهداف او وجود دارد. صفحات «درباره» و «رویا» مهم‌ترین صفحاتی هستند که در آن‌ها می‌توانید درباره‌ی کسب و کار خود صحبت کنید. تحقیقات نشان داده که افراد با مشاهده‌ی صفحه‌ی درباره نه تنها بیشتر ترغیب به خرید می‌شوند، بلکه تمایل بیشتری به خرید عمده پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید توصیه‌های Beardbrand را در کسب و کار خود پیاده‌سازی کنید، ما منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از توصیه‌های اریک آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

    برای ساخت یک وبسایت شگفت انگیز، مقاله‌ی ۳۰ طراحی وبسایت فروشگاهی زیبا و خلاقانه را ببینید.

    برای نوشتن یک صفحه‌ی رویای شگفت انگیز مقاله‌ی چگونه بهترین صفحه‌ی درباره‌ی مای یک وبسایت فروشگاهی را بنویسیم را ببینید.

    اگر می‌خواهید در زمینه‌ی بازاریابی ویدیویی موفق‌تر باشید، می‌توانید مجموعه‌ای از کسب و کارهای آنلاین موفق که ویدیوهای فوق العاده درست می‌کنند را ببینید.

    اگر می‌خواهید در مورد تبلیغات بیشتر بیاموزید، مقاله‌ی ۵ چیزی که باید پیش از تبلیغ کردن در اینترنت بدانید را ببینید.

    اگر برای طراحی یک کارت تجاری خوب به زمینه‌ی الهام نیاز دارید، این ۱۰۰ کارت را ببینید.

    به همین صورت، اگر نمی‌دانید چگونه یک کیت رسانه‌ای خوب بسازید، نگاهی به این مطلب بیاندازید.

    در آخر، از این صفحه مطالبی در رابطه با بسته بندی خوب محصولات بیاموزید.

تعامل با مشتریان

علاوه بر طراحی و احساس برند، باید خود را در عمل هم ثابت کنید. ما با توجه به مخاطب هدفمان تصمیم گرفتیم تا یک تجربه‌ی پرمیوم برای کاربران‌مان به وجود بیاوریم. برای ما این به معنای کیفیت محصولات، حمل و نقل سریع، خدمات مشتریانِ بدون مشکل و فروش بدون فشار بود.

ما در رویدادها و نمایشگاه‌ها همان رفتاری را به نمایش می‌گذاریم که در فضای آنلاین سعی در اجرای آن داریم. ما تلاش می‌کنیم که تا حد ممکن دوستانه باشیم، به هیچ کس فشار وارد نکنیم و اوقات خوبی داشته باشیم. زندگی فراتر از فروختن چند محصول مرتبط با ریش است. برند شما فقط لوگوی‌تان نیست. برند احساسی است که پس از تعامل با مشتریان در ذهن آن‌ها باقی می‌گذارید. این که چه رفتاری با مشتریان‌تان داشته باشید، تصمیمی است که بخشی از برند شما را می‌سازد. این قضیه به همان مقوله‌ی ساخت شرکت حول محور یک سبک زندگی باز می‌گردد. اگر جامعه‌ی کاربری از اتفاقی راضی نیست، نباید آن را انجام دهید.

برندینگ

چالش‌ها

«این که تصمیم بگیرید چه کار نکنید، به اندازه‌ی تصمیم گیری برای انجام کارها مهم است» – استیو جابز

معایب ساخت برند

  1.     گران است
  2.     یک استراتژی بزرگتر است
  3.     برای اطمینان از لکه‌دار نبودن برند باید بیشتر در فرهنگ شرکت سرمایه گذاری کنید
  4.     بازگشت سرمایه در این روش به اندازه‌ی بازاریابی call to action واضح نیست
  5.     یک برند لکه‌دار همه‌ی زحمات شما را به باد می‌دهد

ما غالباً پیشنهاداتی برای انجام متفاوت کارها دریافت می‌کنیم. ما همیشه آماده‌ی گوش دادن به مخاطبیم (در حقیقت هم تغییرات زیادی را بر اساس توصیه‌های کاربران ردیت انجام داده‌ایم). اما گاهی اوقات هم باید «نه» بگوییم و کار درست (یا حداقل کاری که فکر می‌کنیم درست است) را انجام دهیم. چند نمونه‌ی آن را در ادامه می‌بینید.

یکبار چند تا از متخصصان بازاریابی‌مان به من گفتند که باید برای محصولات تخفیف بگذاریم. اما من معتقد بودم که محصولات ما فوق العاده هستند و اگر مردم بخواهند، آن‌ها را می‌خرند. در نتیجه، شاید فرصت‌هایی را از دست داده باشیم، ولی در بلند مدت حداقل می‌دانیم که به فرهنگ کیفیت بیشتر از سوددهی فوری اهمیت می‌دهیم. ما از Nordstorm و Lululemon الهام می‌گیریم.

ما در ویدیوهای یوتیوب تبلیغات پخش نمی‌کنیم. ما در حدود ۱ میلیون بازدید کننده داریم، و مطمئنم که اگر بخواهیم می‌توانیم از تبلیغات یوتیوب چندین هزار دلار پول در بیاوریم، ولی تجربه‌ی تماشای ویدیوهای عاری از هر گونه تبلیغ خیلی لذت‌بخش‌تر است.

ما بدون استفاده هیچ سیستم ردیابی توانمندی بازاریابی می‌کنیم. مثلاً تبلیغاتی می‌خریم که بدون داشتن call to action فقط تصاویر ساده‌ای از افراد ریش‌دار هستند، یا افراد ریش‌داری را به عنوان سفیران‌مان به مباحثه‌ها می‌فرستیم که تصویری دقیقی از شرکت ما باشند.

برندینگ

ما بیش از حد معمول برای کارت‌های تجاری، کیت‌های PR و چیزهای دیگر صرف هزینه کردیم.

اریک وانمود نمی‌کند که ساخت برند کار خیلی ساده‌ای است. اتفاقاً در ابتدای همین پست از سختی‌های ساخت یک برند موفق می‌گوید. اکثر این چالش‌ها وابسته به این است که همه جا از call to action استفاده نکنیم و در برابر این تمایل مقاومت کنیم. استراتژی Beardbrand رفتن به دنبال کسانی است که به ریش خود افتخار می‌کنند.

اما نکته‌ی قابل توجه این است که اریک این شرکت را نساخت تا از همه‌ی کانال‌های ارتباطی آن پول درآورد. مقاومت در برابر این وسوسه یکی از گام‌های بزرگ در روند برند سازی است.

جمع بندی

برای ساخت یک برند ابتدا به یک استراتژی خوب برسید. شاید در آغاز این کار سخت باشد، ولی قطعاً ارزش وقت و هزینه کردن را دارد.

منبع:buymarketing

درباره موسوی

گرافیست و برنامه نویس

این مطالب را نیز ببینید!

فشرده سازی عکس

بهترین ابزار کاهش حجم تصاویر

چگونه عکس های سایت خود را فشرده کنیم؟ چکیده : در این مقاله به معرفی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *