صفحه اصلی / سئو / استفاده از مدل اسمارت برای سئو

استفاده از مدل اسمارت برای سئو

در هر زمینه ای از زندگی باید برای رسیدن به موفقیت هدف گذاری درست داشته باشیم. سئو و بهینه سازی وب سایت هم از این قائده مستثنا نیست . خیلی از از افراد به دلیل اینکه هدفگذاریشان را از ابتدا درست انجام نمی دهند در زندگی و سئو موفق نمی شوند . بنده به شخصه برای هدفگذاری در زندگی از سیستم SMART استفاده می کنم.

همانطور که می دانید در هدفگذاری اسمارت پنج فاکتور اساسی وجود دارند که باید در اجرای یک پروژه رعایت شوند :

S – specific, significant, stretching اهدف باید مشخص و شفاف باشند

M – measurable, meaningful, motivational  اهدف باید قابل اندازه گیری باشند

A – agreed upon, attainable, achievable, acceptable, action-oriented اهدف باید قابل دستیابی باشند

R – realistic, relevant, reasonable, rewarding, results-oriented اهداف باید واقع بینانه و مرتبط باشند

T – time-based, time-bound, timely, tangible, trackable اهداف باید زمان بندی شده باشند.

 

حال علیرغم اینکه خیلی علاقه مند هستم که بحث هدفگذاری اسمارت را باز کنم ولی چون هدف ما در این مقاله ابزار های مورد نیاز سئو می باشد ، به ادامه مطلب می پردازم.

هدف من از این حاشیه کوتاه این بود که خدمت شما عزیزان عرض کنم که طبق کلمه دوم هدفگذاری اسمارت یعنی M ، هر هدفی باید قابل اندازه گیری باشد . همانطور که برای کم کردن وزن از ترازو استفاده می کنید ، برای سئو هم ابزار هایی وجود دارند که واقعا اساسی و کاربردی می باشند که در این مطلب شما را با چند تا از آن ها آشنا خواهم نمود :

البته بعضی از ابزارهای زیر در حال حاضر با IP ایران کار نمی کنند و باید از روش های دیگر به آن ها متصل شوید.

1 – Google Webmasters :

اولین ابزاری که برای سئو سایت باید در اختیار داشته باشید گوگل وبمستر می باشد . این ابزار مهم و کلیدی در واقع راه ارتباطی شما و گوگل می باشد . گوگل وبمستر به شما نشان می دهد که سایت شما از دید گوگل در چه وضعیتی می باشد ، چه کسانی به سایت شما لینک داده اند ، سایت شما با چه کلماتی شناخته می شود، چه قسمت هایی از سایتتان باید تغییر کنند و گوگل چه پیام هایی برای شما دارد ! همه و همه در این ابزار دوست داشتنی هستند.

2- Keyword Planner :

کیورد پلنر در واقع مهمترین ابزار برای هدفگذاری درست در بهینه سازی وب سایت می باشد. این ابزار کاربردی که از زیر مجموعه های کمپانی گوگل است ، کلمات و عباراتی که مردم کسب و کار شما را با آن جستجو می کنند ، به صورت دقیق و همراه با جزئیاتی از جمله تعداد جستجو هر کلمه و یا عبارت در بازه های مختلف زمانی در اختیارتان قرار می دهد  . کیورد پلنر دقیق ترین ابزار در این حوضه می باشد و با امکانات فراوانی که دارد باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه شما می شود .

3- Google Analytics :

گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از سرویس های گوگل می باشد که به مدیران سایت ها و بازاریابان اینترنتی این امکان را می دهد که آمار دقیق کسانی که وارد سایت می شوند و از آن خارج می شوند را در اختیار داشته باشند تا بتوانند با ارزیابی درست متوجه شوند که آیا در حال نزدیک شدن به هدف می باشند و یا در حال دور شدن از آن !

از جمله امکانات این ابزار می توان به تحلیل صفحات ورودی ، ip و اطلاعات کاربران وارد شده ، نحوه رفتار کاربران در سایت ، میزان زمان حضور در سایت ، صفحه خروج کاربر و … اشاره نمود. که همگی آن ها باعث می شوند تا بتوانید سایت خود را به بهترین شکل ممکن هدایت نمایید.

سئو را از کجا شروع کنیم؟

چک لیست سئو سایت

چندی پیش در سایت searchengineland با یک اینفوگرافیک در زمینه سئو مواجه شدم که برای من خیلی جالب بود . دلیلش این بود که با یک اینفوگرافیک خلاقانه اکثر مطالبی که در زمینه سئو سایت خوانده و اجرا کرده بودم را به شکل جدول تناوبی مندلیوف درآورده بود . همین باعث شد که حس کنم شروع آموزش سئو ورک اسمارت را با این جدول سئو شروع کنم چون باعث می شود در یک نگاه کلی با اکثر مواردی که برای سئو سایتتان نیاز دارید آشنا شوید و این موضوع برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد حوضه سئو شوند از بهم ریختگی افکارشان جلوگیری می کند .

بنده در این مطلب سعی می کنم به طور کلی درباره این جدول و یا بهتر است بگویم چک لیست سئو صحبت کنم و پس از آن تمامی زیر مجموعه های آن را در درس های بعدی بهینه سازی سایت باز خواهم نمود.

جدول سئو

همانطور که در این جدول مشاهده می فرمایید سئو در کل به 2 قسمت اصلی یعنی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود :

 

سئو داخلی سایت و یا On Page SEO :

 

سئو داخلی به مجموعه اقداماتی می گویند که سایت شما را هم مورد پسند کاربران قرار می دهد و هم موتورهای جستجو .

این را در نظر بگیرید که سئو داخلی لازم است و حتما باید در ابتدای کار انجام شود ولی به هیچ وجه برای بهینه سازی یک سایت کافی نیست ! و اجرای تمام قوانین آن تنها حدود 30 درصد از بحث بهینه سازی سایت را شامل می شود و 70 درصد بقیه آن به سئو خارجی برمی گردد. ولی آن قدر مهم است که اگر درست اجرا نشود سئو خارجی هم نمی تواند در برابر رقبایتان به شما کمکی کند.

سئو داخلی شامل 3 بخش اصلی می باشد که هر کدام از آن ها شامل زیر مجموعه هایی می باشند :

 

محتوا  Content  :

– کیفیت  Cq : آیا صفحات شما باکیفیت و شامل محتوای ارزشمند و کاربردی می باشند؟

– تحقیق کلمات کلیدی  Cr : آیا درباره کلمات کلیدی که مشتریانتان با آن شما را جستجو می کنند تحقیق کرده اید؟

– استفاده از کلمات کلیدی  Cw : آیا در صفحات سایتتان از عبارات و کلمه های کلیدی که می خواهید توسط آن ها در موتورهای جستجو پیدا شوید استفاده نموده اید؟

– جذب و توجه کاربران به مطالب سایت  Ce : آیا بازدیدکنندگان برای مطالب سایت ارزش قائل اند و وقت صرف خواندن مطالبتان می کنند ؟ و یا سریعا از سایت خارج می شوند؟

– تازگی مطالب  Cf : آیا صفحات شما شامل مطالب تازه و داغ روز می باشند؟

– محتوای سطحی  Vt  : آیا محتوای شما سطحی می باشد و عمق مطلب را نمی رساند؟

– محتوای تبلیغاتی  Va : آیا محتوای سایت شما بیش از حد تبلیغاتی می باشد؟

 

رعایت کردن موارد مربوط به کدهای HTML :

عنوان مطلب  Ht  : آیا در تگ Title و یا همان عنوان سایت از کلمه کلیدی که موضوع صفحه را شامل می شود استفاده کرده اید؟

توضیح مطلب  Hd : آیا در تگ متای توضیحات خلاصه ای از هدف آن پیج را نوشته اید تا مخاطب به سرعت متوجه موضوع صفحه شود؟

تگ های هدر  Hh : آیا تیترهای اصلی و تیترهای زیر مجموعه مطلبتان شامل تگ های H3 ، H2 ، H1 و… به همراه کلمات کلیدیتان هستند؟

ساختار مناسب  Hs : آیا صفحات سایت از اطلاعات ساختار یافته درست برای افزایش لیست ها استفاده می کنند ؟

پر کردن صفحه از کلمات کلیدی  Vs : آیا شما برای اینکه با کلمات کلیدی مورد نظرتان در موتورهای جستجو پیدا شوید ، از آن ها استفاده بیش از حد می کنید ؟

پنهان کردن کلمات کلیدی  Vh : آیا شما با استفاده از رنگ فونت ها و در کل توسط طراحی سایتتان قصد پنهان کردن کلمات کلیدی از دید مخاطبان را دارید؟ و یا به عبارتی قصد فریب موتورهای جستجو و مخاطبان را دارید؟

معماری سایت :

خزیدن موتورهای جستجو در سایت  Ac  : آیا اسپایدرهای موتورهای جستجو به راحتی می توانند در سایت شما عمل خزیدن و یا همان کراول ( Crawl ) را انجام دهند؟

مطالب تکراری  Ad : آیا سایت شما مطالب را تکرار می کند ؟ ( این موضوع در بعضی از سیستم های مدیریت محتوا مرسوم می باشد که باعث می شود که موتورهای جستجو به اشتباه فکر کنند که شما در حال استفاده از محتوای کپی هستید. در حالی که سیستم مدیریت محتوای شما مشکل دارد.)

سرعت بارگزاری سایت As : آیا سایت شما به سرعت لود می شود ؟

URL های سایت  Au  : آیا URL های شما کوتاه هستند ؟ و آیا شامل کلمات کلیدی داخل صفحه می باشند؟

پنهان کردن مطالب  Vc  : آیا مطالبی که به مخاطبانتان نشان می دهید متفاوت است از مطالبی که موتورهای جستجو مشاهده می کنند؟ به عبارتی آیا قصد فریب دادن موتورهای جستجو را دارید؟

سئو خارجی سایت و یا Off Page SEO :

سئو خارجی سایت شامل فاکتورهایی می باشد که بازدیدکنندگان و دیگر سایت ها توسط آن ها بر روی سایت ما ثاثیر مثبت و یا منفی می گذارند.

لینک ها :

کیفیت لینک ها  Lq  : آیا از وب سایت های با کیفیت و همراه با شهرت و اعتبار مناسب لینک دریافت می کنید؟

متن لینک ها  Lt  : آیا متن لینک هایی که دریافت می کنید شامل کلمات کلیدی آن صفحه ای که به سایتتان اشاره دارد می باشند؟

تعداد لینک ها  Ln  : آیا تعداد زیادی لینک از دیگر سایت ها به سایت شما روانه شده اند ؟ ( که البته باید همینجا اشاره کنم که کیفیت و مربوط بودن موضوع سایت مبدا به سایت شما که مقصد می باشد بسیار تاثیرگذار است. و تعداد لینک ها تنها در این صورت ارزش دارند . و اگر تنها از تعداد زیادی سایت بی کیفیت و بی ربط لینک دریافت کنید به ضرر شما خواهد بود! )

خرید لینک  Vp  : آیا برای بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو اقدام به خرید لینک کرده اید!

ساختن لینک اسپم  Vl  : آیا از طریق اسپم در انجمن ها ، وبلاگ ها و جاهای دیگر برای خودتان لینک درست کرده اید؟

اعتماد:

قدرت و اعتبار  Ta  : آیا لینک ها ، باز نشر مطالب توسط افراد و دیگر گزینه های موجود برای سایت شما اعتبار ایجاد می کنند ؟

تاریخچه سایت  Th : آیا سایت و دامنه شما چندین سال است که ثبت شده است و در زمان طولانی به صورت مستمر و منظم در یک حوضه فعالیت داشته است ؟

هویت  Ti  : آیا هویت سایت و نویسندگان آن را بررسی می کنید؟

حق نشر  Vd  : آیا سایت شما حق انتشار مطالب دیگران را رعایت می کند؟ و یا اینکه قوانین کپی رایت را نقض می کند؟

شبکه های اجتماعی :

شهرت سایت  Sr : آیا مطالب شما وجهه مناسب و قابل احترامی برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را دارند ؟ و آیا مورد توجه کاربران قرار می گیرند؟

به اشتراک گذاری مطالب  Ss  : آیا کاربران شبکه های اجتماعی مایل به اشتراک مطالب شما در این پلتفرم ها هستند ؟

شخصی :

کشور  Pc  : بازدید کنندگانتان از چه کشورهایی هستند ؟

محل  Pl  : از چه شهرها و مناطقی سایت شما را بازدید می کنند ؟

تاریخچه  Ph  : آیا افراد به صورت منظم به سایت شما می آیند و مطالب سایت را بررسی می کنند؟

اجتماعی  Ps  : آیا دوستان شما به سایت علاقه نشان می دهند ؟

منبع:worksmart

درباره موسوی

گرافیست و برنامه نویس

این مطالب را نیز ببینید!

white-hat-with-black-gray-hat-seo

تکنیک های سئو کلاه سیاه

مفهوم سئو و بهینه سازی وب سایت مانند هر حوزه ی دیگری مطلق نیست و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *